søndag 28. oktober 2012

Lysehornet (405m)

Lysehornet ligger like ved der jeg vokste opp og er nok den toppen jeg har vært på flest ganger, sannsynligvis et tre-sifferet antall ganger. Om turen tas som en treningsøkt, kan toppen nås på under en halvtime fra parkeringsplassen ved Lysekloster-ruinene. Jeg har ikke tenkt på å dokumentere turen før, men når vinterens første snø hadde kommet, og solen plutselig tittet frem, så tok jeg med kamera og la avgårde på en liten lørdagstur.

Både høstfarger og snø ved Lysekloster

Nesten på toppen


Topp-platået
I en periode for noen år siden tok jeg turen regelmessig som en del av trening til Stoltzen. Da forsøkte jeg å ligge på syre-terskel. Etter litt for mye vin dagen før, måtte jeg denne gangen ligge under "hangover-terskel", som var et tempo som gjorde at hodepinen akkurat ikke ble for ubehagelig. Det ble derfor mange anledninger til å stoppe og ta bilder.

Nye snøbyger på vei inn fra nordsjøen

Sørover mot Ulven

Søfteland og Møsnuken


Fra venstre, Hausdalshorga, Gullfjellstoppen, Søndre Gullfjellstoppen. Søtefjellet sees såvidt bak skydekket



Turen ble veldig rolig, med en god og lang pause på toppen. Har ikke vært så mange ganger på toppen når det har vært snø tidligere, men det blir nok ikke lenge til jeg avlegger toppen et besøk igjen.


Vis Lyshornet i et større kart

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar