søndag 24. april 2011

Skitur til Horndalsnuten (1461m)

Da var skisesongen definitivt over for denne gang. Siden det ikke ble en skitur i går, bestemte jeg meg for å reise litt lenger for å komme til snøen og for å komme meg på en bra topptur. Valget ble Horndalsnuten som jeg har sett opp på de siste gangene jeg har vært på Voss, og tenkt at jeg måtte klare å komme meg opp der en gang. Etter å ha googlet litt rundt, fant jeg ut at jeg kunne kjøre til Øvre Fenne som ligger på rundt 500 meter og gå på ski de rundt 8-9 kilometerene til toppen. På ut.no sin kart-tjeneste fant jeg frem til området jeg skulle gå i, og jeg printet ut dette som et turkart. Resultatet ble overaskende bra.

Horndalsnuten sees bra fra Voss sentrum

Toppen tar seg bra ut fra Vossavangen

Ved start på Fennestølane

Jeg hadde en noenlunde grei oppfatning av hvilken retning jeg skulle ta da jeg la i vei. Men da jeg kom til Fennestølene gikk skisporene i alle mulige retninger. Jeg forsøkte å gå etter en familie som var tungt lastet med store ryggsekker, jeg tenkte at de kanskje hadde tenkt seg samme sted som meg. På kartet var det to veier til toppen, en på nordvest-siden av Byrsetteggi, og en på sørøst. Familien gikk på sørøst-siden, så jeg gikk samme vei. Men ikke før de var kommet litt opp i fjellsiden, så satt de seg ned og gjorde seg klar for full påske-camp i solen. Jeg fortsatte videre i en omtrentlig retning ut fra kartet. Plutselig var det ikke flere skispor, og snøen var blitt skikkelig tung og våt på solsiden av fjellet. Her gikk det sakte og trått. Enkelte steder var det så lite snø at jeg  måtte gå over lyng og brake for å komme meg videre, noe som resulterte i masse rask og dritt i klisteret. Etter en stund kom endelig dagens mål til syne, og jeg ble litt usikker på om jeg i hele tatt kom til rekke frem slik snøforholdene var.

Dagens turmål kom til syne da jeg rundet sørsiden av Byrsetteggi.

Løypen gikk inn i dette skaret før den gikk bratt oppover mot toppen til høyre i bildet

Toppen ligger oppe til venstre, jeg fulgte samme vei som skiløperene på bildet

Kom opp denne veien. Var ganske bratt det siste stykket mot toppen. Lønahorgi kan såvidt skimtes i disen øverst i bildet.

Rundt 150 meter igjen til toppen her

Etterhvert som jeg kom meg opp i høyden ble snøforholdene bedre, og tempoet kom seg en del. I det jeg nærmet meg toppen var vinden gått fra å være lett, til å bli ganske intens. Jeg hadde ikke mye klær med meg, så det ble en kort rast på toppen.

Bilde tatt fra toppen retning nordøst langs Raundalsryggen.

Dessverre var det mye dis denne dagen, så jeg fikk knapt tatt et eneste brukbart bilde fra toppen. Sikten var så dårlig da jeg var ved varden, at jeg så vidt kunne se ned til Voss sentrum. Det var jo ganske kjedelig, for utsikten herfra skal vistnok være fantastisk. Jeg får se om jeg får avlagt toppen et besøk en annen gang, da forhåpentligvis med bedre sikt.

Det var artig å kjøre ned igjen i den fine snøen fra toppen. Det gikk ganske kjapt å komme seg ned igjen. Jeg valgte å gå den andre veien rundt Byrsetteggi på veien tilbake. Dette var nok den vanlige veien, siden det her var oppgåtte skispor. Totalt ble det rundt 1300 meter akkumulert stigning på 16.5 km. Totalt brukte jeg ca 4 timer og 15 minutter, med ca 3 timer opp, 15 minutter på toppen og en time ned.

Og med det var skisesongen over for denne gang. Nå gjenstår det bare å få rengjort skiene og få satt de vekk til neste vinter.





Vis Skitur til Horndalsnuten i et større kart

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar