tirsdag 27. juli 2010

Tur til Møsnuken (640m)

Endelig ble det pent vær. En uke ut i ferien har ferieværet latt vente på seg. Dermed har det blitt mye innetid. Det har blitt mye lesing og i overkant mange timer med Tour de France. Det er jo også kjekt, men når det endelig ble litt bra vær, så var det godt å endelig komme seg ut på en litt lengre tur. Møsnuken ligger ikke langt herfra, så det passet bra. Været var strålende, selv om temperaturen godt kunne vært høyere.

Jeg startet ved Tøsdal. Jeg bestemte meg for å ta veien opp langs ryggen ved Tøsdalsfjellet. Dette er en relativt ny rute, tror ikke denne eksisterte når jeg gikk her for 15 år siden. Veien tar av til venstre ganske kjapt ved stien på Tøsdal, og går deretter bratt oppover langs ryggen av Tøsdalsfjellet. Stien har god utsikt over Os og Hetleflåten. Stien er tildels bratt og ulendt enkelte steder, men det gikk ganske kjapt oppover.

Utsikt mot Os og Hetleflåten

Jeg brukte rundt 40 minutter opp på platået og deretter ca 40 minutter til bort til toppen på Møsnuken.
Søfteland, med Lysehornet bak. Lengre bak i horisonten er Fanafjellet og Sotra

Søfteland Skule

Toppen
Retning sørover, stien går bakover på platået.

Retning Bergen med  Løstakken til venstre og Ulriken til høyre

Retning Os og Halhjem

Ned igjen  fra toppen tok jeg den "vanlige" stien. Denne går ned på nord-øst siden, og er bratt i nærheten av toppen før man kommer ned i et dalsøkk som går til Tøsdal. Like nord for denne stien, rett under toppen ligger rester av et fly fra andre verdenskrig.

7 Ferbruar 1942 tok et Junkers Ju 88 D-1 av fra Sola for å bidra i leting etter et annet Ju88 som var savnet ved Færøyene. Etter et mislykket søk returnerte flyet til Bergen, men under innflyging  oppsto det problemer i det dårlige været og flyet krasjet under Møsnuken. Fire personer døde. Litt mer informasjon finnes her. Posisjonen til flyet er helt nord-øst i kartet under. Vrakdelene ligger spredt utover et stort område.

Det ligger strødd hundrevis av slike biter over et svært område

Den største delen ser ut som ytterste del av en vinge, ganske intakt og lite erodert invendig

En av motorene

Jeg fant tilbake til stien og fulgte denne hele veien ned til Tøsdal. Stien går i et bekke-leie. Etter de siste dagenes nedbør var det mye vann her. Det skulle ikke mye til for å bli våt på beina.

Idyllisk langs stien

>


Vis GPS-sporing i Google Earth

Vis Møsnuken i et større kart

1 kommentar:

  1. Takk for info om flyvraket. Min morfar Reidar fortalte om dette, men jeg visste ikke at det lå deler der fremdeles. Må nesten ta meg en tur. :) Jonny

    SvarSlett