tirsdag 16. oktober 2012

Gullfjellstoppen (987m) fra Gullbotn

Bare tre uker etter forrige helg med flott solskinn i Bergen, var det igjen klart for en lørdag med strålende fint høstvær. Jeg har gått til fots til Gullfjellstoppen bare en gang tidligere, da fra Osevann via redningshytten. Siden jeg aldri har gått fra Gullbotn, heller ikke på ski, tenkte jeg det var på tide å ta turen. Parkeringsplassen på Gullbotnen var nesten full, fikk såvidt plass til bilen før jeg la avgårde på stien. Jeg fulgte skiltene for "Styrkeprøven rett vest", som viste vei på en sti i en ganske rett linje mot toppen.

Fin høststemning ved Gullbotn
Stien går langs varderekken. Det er rundt 20 varder opp til toppen.
Traff på mange på veien, her noen som ligger litt lengre fremme i "løypen"
Mye is langs stien gjorde det litt utfordrende enkelte steder.

Det var frost i bakken helt fra starten av, og det tiltok etterhvert som jeg kom lengre opp i høyden. Det ble også skikkelig vindfullt, og jeg var glad jeg hadde tatt med lue og hansker.



Brukte nøyaktig en time og tredve minutter opp, og da følte jeg at jeg hadde tatt det ganske rolig. På toppen var det godt å få av den svette trøyen og få på seg noe tørt. Klarte ikke helt å få varmen i kroppen igjen, jeg burde nok tatt med en ekstra varm genser. Likevel ble det tid til en times pause på toppen. På Hausdalshorga tre uker tidligere hadde jeg hele topp-platået for meg selv, mens det var rene folkevandringen til Gullfjellet denne helgen. Orket såvidt å ta av de tynne fleece-hanskene slik at jeg fikk tatt noen få bilder på toppen. Med frosne fingre ble det også en rekordstygg innskrivning i toppboken.

1 grad på termometeret i toppvarden. Den sterke vinden på toppen gjorde at det føltes langt kaldere.

Lunsj med utsikt ned til Osevann.
Utsikt mot sør og Hausdalshorga som jeg avla et besøk for tre uker siden.

Obligatorisk toppvardebilde.

Totalt ble turen på litt over 4 timer. På grunn av all isen brukte jeg litt lengre tid ned enn opp.



Vis Gullfjellet fra Gullbotn i et større kart

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar