torsdag 5. april 2012

Skitur til Byrkjefjellet (1047m)

Planen var å jobbe i starten av påskeuken, men når værmeldingen viste sol fra skyfri himmel, så måtte jeg bare ta fri. Var litt småforkjølet etter noen sykkelturer ute i det kalde vårværet. Derfor droppet jeg de lengste turplanene og satset på å kjøre til Kvamskogen og gå til Byrkjefjell. Fra parkeringen på Jonshøgdi til toppen er det rundt 650 høydemeter.

Fulgte det oppgåtte sporet på bildet opp til varden til venstre, selve toppen er til høyre.

Andre var tidlig ute. Her nærmer de seg toppen.

Mange biler på parkeringsplassen ved Jonshøgdi

Det var mange som hadde samme turmål som meg denne dagen.

Hytter i Steinskvanndalen

Påskeidyll!

Ved varden før den siste kneiken mot toppen

Siste meterne mot toppen. Det var litt ulendt der sporet går opp til høyre i bildet.
Her var det om å gjøre og ikke falle og risikere å falle ned i den dype skrenten nedenfor.

Toppvarden med utsikt mot Tveitakvitingen og Hardangerfjorden.

Hardangerfjorden og Rosendalsalpene.
Turen opp gikk ganske kjapt. Siden jeg hadde veldig god tid, ble det til at jeg hadde en god og lang pause på toppen.

Plutselig var kamera tomt for strøm, og ingen flere bilder ble tatt. Kjørte ned igjen mot nord og inn mot Steinskvanndalen. Det var kjempefine forhold. Forsøkte å holde litt høyde på fjellet og holde mot sør, slik at jeg ikke risikerte å måtte gå oppover igjen. Men jeg kom inn i et område som var veldig ulendt, og jeg valgte å gå tilbake og kjøre ned nesten helt inne med vannet i Steinskvanndalen.

Da jeg nesten var kommet ned til veien igjen var klokken bare 14. Hadde ingen andre planer for dagen, så det endte med at jeg fant meg en fin og lun plass i solen der jeg bare ble sittende og slappe av i en times tid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar