søndag 14. august 2011

Summer's almost gone

Hvor ble det av sommeren? I vinter og i vår så jeg frem til tiden der jeg skulle være mye ute for å trene og å gå skikkelige fjellturer. Noe har det blitt, men ikke i en slik grad som jeg hadde håpet.

Rundt Sankthans-tider klarte jeg på en merkelig måte å få skikkelig vondt i kneet da jeg reiste meg kjapt opp etter å ha sittet på huk foran blu-ray-spilleren. Resultatet ble ingen fysisk aktivitet i rundt ti dager. Planen om å delta på Jølster halvmaraton gikk også fløyten.

Litt smårusten meldte jeg meg på tredje løp i sommerkarusellen uten forhåpninger om å gjøre det bra, men til min store overraskelse løp jeg inn til ny pers på 5 km på 21:20. Formen var tydeligvis ikke så ille som jeg hadde trodd.

Fem dager senere reiste jeg til Korsika på en to ukers ferie. Her ble det konsumert mye god lokal mat, alt fra spekemat, oliven, sjø-mat og alt for mye god drikke. De fleste dagene hadde jeg ingen andre ambisjoner enn å stå opp innen et noenlunde fornuftig klokkeslett og komme meg ned på stranden for å kunne døse av videre. Joggeskoene ble også pakket med, så jeg fikk med meg flere flotte løpeturer.

Campomoro

Korsika har et stort nettverk av stier, og er tydeligvis et svært populært reisemål for folk som liker å gå turer. Stiene var også perfekt for løping. Vi leide en villa i en liten landsby som heter Campomoro, og herfra gikk det utallige stier i alle retninger, noen opp i fjellene rundt, og noen helt ute langs kysten.




Jeg var litt usikker på hvordan det ville føles å løpe i varmen, men etter en stund ble jeg komfortabel, og jeg tok sjansen på å begi meg ut på lengre turer. Den fineste turen gikk til en liten lagune som heter Cala d'Agulia og tilbake, en total strekning på ca 17 km. Kart i Google Maps

Cala d'Agulia

Etter to uker der dagene gikk i ett, med strandliv, god mat, løping og litt sightseeing, rakk jeg så vidt å bli litt lei før vi vendte hjem igjen. Med andre ord helt perfekt, og akkurat slik det skal være.

Tilbake igjen i Bergen ble den siste uken av ferien tilbrakt rolig med null løping, men med en og annen liten sykkeltur. Siste løp i sommerkarusellen ble unnagjort på første arbeidsdag etter ferien. Tung i beina, og etter å ha spist en solid middag med grillmat halvannen time før løpet, gikk det forferdelig tungt, det var kanskje en av de mest ubehagelige løpene jeg kan huske.

Ute på en løpetur kunne jeg nå se at enkelte blader på trærne har begynt å miste grønnfargen. Tydelig at høsten nærmer seg med stormskritt. Ønsket og ambisjonene om å komme seg ut å trene i høstluften er større enn noen sinne, og jeg har flere mål og konkurranser på programmet i høst. Får se hva høsten bringer...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar