lørdag 31. juli 2010

Løpetur på stier gjennom Brekkedalen, Hausdalen, Raudlio og Gåssand (22 km)

Dette var en tur som jeg hadde planlagt en stund, men som jeg ikke har fått gjennomført siden det er litt styr å komme seg til punktet der turen starter. Turen startet på en sti ved veien som går mellom Os og Samnanger, noen kilometer nord for Rolfsvågen. Her stiger det bratt ca 300 høydemeter i det som kalles Brekkekleiva, før den flater ut og går over til en traktorvei. Brekkedalen ligger mellom Svinningen i sør og Søndre gullfjellstoppen i nord.

På det høyeste punktet, herfra går det slakt nedover i 5km. Stien er for det meste grus og stein

I Brekkedalen er det flotte omgivelser til å løpe i

Etter Brekkedalen er det et lite parti på 3 km med asfalt, før jeg tok av på en ny traktorvei i retning Raudlio. 

På vei mot raudlio


Da jeg nærmet meg Raudlibøen havnet jeg utenfor stien, og jeg var en stund usikker på hvor jeg skulle ta veien. Jeg visste at man kunne se elven fra raudlihytta, som var målet, og da jeg tilfeldigvis plumpet uti elven, så tenkte jeg at jeg kunne følge denne nedover helt til jeg fikk øye på den. Jeg var alt gjennomvåt på beia, og vannstanden var lav, så det var bare forfriskende kaldt på beina å løpe i elven.

Hadde en liten pause på raudlihytta der jeg fikk i meg litt mat og drikke før jeg fortsatte på traktoveien til gåssand

På vei mot Gåssand, med regnbyger på vei.
 
Ved Raudlivatnet på Gåssand. Hausdalen og brekkedalen ligger i skaret mellom fjellene til venstre i bildet.

Etter Gåssand er det en strekning på ca 5 km på asfalt før man er på Søfteland. Alt i alt var det en veldig fin løpetur. Bortsett fra bakkene i starten så kunne jeg løpe hele veien. Det meste av turen gikk på traktorveier og sti, men rundt 8 kilometer var på asfalt.

Vis turen i et større kart

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar