søndag 19. juni 2011

Utforsking av stier i nærområdet

Jeg har en stund ønsket å finne flere stier og veier jeg kan løpe på. Jeg har oppdaget at både ut.no og finn.no har bra kart-tjenester der man kan zoome ganske detaljert inn på turkart, slik at man kan finne frem til nye stier og veier.

Jeg så meg ut turen fra Gåssand og opp til Midtsæterfjellet som en fin tur å forsøke seg på. Jeg la i vei inn mot Gåssand og kraftstasjonen før jeg tok opp rørgaten til demningene som ligger ved Krokavatnet. Jeg var her tidligere i vår, og la merke til stien som gikk innover vannet. Jeg begynte å ta meg innover stien, men jeg oppdaget raskt at den var nesten helt gjengrodd med braker. Siden jeg løp i kort løpeshorts ble jeg etterhvert ganske oppskrapet på beina. Det var også spindelvev omtrent hver meter, og det meste av stien gikk igjennom myrer, så jeg fant raskt ut at dette ikke var spesielt artig, jeg bestemte meg derfor for å snu.

Ved den innerste av to demninger ved Krokavatnet

Jeg løp ned igjen til Gåssand, men følte ikke for å løpe hjem igjen. Jeg fortsatte derfor opp veien mot Møsnuken. Her var det langt greiere å løpe, selv om jeg måtte gå de bratteste partiene. Traff på en fyr som kunne forklare hvor jeg skulle ta veien for å komme over til Midtsæter og Samnangerfjorden, kanskje jeg får forsøke disse stiene en annen gang. Lokalkunnskap er nok en bedre kilde til informasjon enn å sitte foran pcen og utforske kart.

Ved stien på vei oppover mot Møsnuken

Dagens opprinnelige mål Midtsæterfjellet bak til høyre

Kom meg litt opp i fjellsiden før jeg bestemte meg for å ta en pause for litt mat og drikke, før jeg gikk ned igjen til Gåssand. Her forsøkte jeg meg på en sti hjem igjen som går langs Gåssandsvatnet. Stien var fin men  full av brennenesler. De alt oppskrapte beina fikk seg enda mer juling.


Konklusjonen av dagens utforsking var at ikke noen av stedene egnet seg til løping. En annen lekse å ta med seg er at det ikke er lurt å ta seg igjennom skogen i løpeshorts. Lenge siden det har klødd og stikket slik på beina. Jeg plukket av minst 30 flått da jeg kom hjem. Fra nå av blir nok slike turer i lange bukser. Totalt ble det ca 20 km, uten at jeg fikk spesielt stort treningsutbytte. Kart i Google maps

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar