onsdag 8. juni 2011

Sightseeing i Hamar med joggesko

Er i Hamar i forbindelse med jobben. Jeg pakket med meg joggesko og shorts i håp om at jeg skulle få tid til en liten løpetur. Ut på ettermiddagen kom det et vanvittig tordenvær, så jeg slo først fra meg tanken. Men så i 18-tiden fikk jeg plutselig 50 minutter til rådighet før middag, og samtidig tittet solen plutselig frem fra skyene. Jeg løp opp på hotellrommet, fikk på meg løpeklærene, og la i vei. Jeg regnet meg frem til at jeg kunne løpe i 22,5 minutter før jeg måtte snu. Om jeg brukte like lang tid tilbake, så hadde jeg akkurat 5 minutter på å få gjort meg klar til middag.

Dette ble bare den andre løpeturen på en måned, og for første gang i år fikk jeg kjenne hvor godt det var å bare løpe i shorts og singlet. Været var varmt og og klamt etter tordenværet, perfekt for en løpetur. Jeg la avgårde uten å helt vite hvor jeg skulle ta veien. Løp først ned til vikingskipet, som jeg tok en runde rundt.

Nostalgi fra 94 

Deretter forsøkte jeg å finne en sti som gikk langs Mjøsa. Jeg visste ikke helt hvor jeg løp, så plutselig havnet jeg inne på et gammelt industriområde, uten noen åpenbare veier videre.



Til slutt kom jeg til en fin vei, problemet var at den lå på andre siden av et gjerde, den eneste måten jeg kunne komme meg videre, uten å måtte snu og løpe tilbake, var å hoppe over.

Skibladner var på plass, Domkirkeruinene på odden midt i bildet

Etter 22 minutter var jeg nesten kommet ut til museet av Domkirkeruinene. Siden jeg var like i nærheten bestemte jeg meg for å løpe helt ut for å få sett disse, det gikk plutselig 4 minutter til. Jeg hadde nå brukt mer tid enn jeg egentlig hadde, så jeg måtte finne en kjappere rute tilbake til hotellet


Jeg begynte å løpe tilbake den samme veien som jeg kom fra. Fikk opp et greit tempo, selv om jeg følte jeg var tung i beina. Da jeg nærmet meg togstasjonen, tok jeg av inn mot sentrum. Jeg fikk plutselig øye på Scandic-skiltet på toppen av hotellet på lang avstand, og jeg bestemte meg for å ta siktepunkt på dette. Jeg forsøkte å  løpe i rett linje mot skiltet. Det viste seg å være en dårlig ide, jeg havet midt inne i et boligområde, og jeg måtte løpe mye sidelengs i forhold til den retningen jeg skulle ta. Jeg vurderte sterkt å ta en snarevei igjennom noen hager, men jeg fant til slutt en sliten sti igjennom noen busker, og plutselig sto jeg på parkeringsplassen utenfor hotellet. Jeg hadde nå bare 5 minutter til jeg skulle møte de andre. 

Det ble en ufattelig kald og forfriskende kort dusj før jeg kom meg avgårde for middag. Der jeg ble sittende omtrent like gjennomsvett og rødsprengt i trynet som om jeg ikke hadde dusjet. Totalt ble det ca 9,5 kilometer på 45 minutter. Overraskende kjapt for meg å være med så lite løpetrening. Uansett, flott å få sett seg litt rundt på Hamar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar